Debattartiklar

• 2018-12-12
    ”Förenklingar och fel om Arbetsförmedlingen”
    Lösningen på industrins rekryteringsproblem är dessvärre inte så enkel som Teknikföretagen hävdar, skriver Arbetsförmedlingens Mikael Sjöberg och Annika Sundén i en replik.
  • 2018-05-28
    ”Många och långa överprövningar av upphandlingar skapar samhällsproblem”
    Flera av Arbetsförmedlingens upphandlade tjänster för att stötta och hjälpa arbetslösa har de senaste åren försenats på grund av långa väntetider i samband med överprövningar. De långa väntetiderna i förvaltningsrätten ställer till med problem för våra arbetssökande, som riskerar att inte få det stöd de behöver, men även för våra leverantörer, som får svårare att planera sin verksamhet. Ska de leverera tjänsten om några månader, ett år eller inte alls?
  • 2017-04-06
    Arbetsförmedlingen om nystartsjobb
    GT har i artiklar skrivit om en person som med Arbetsförmedlingens hjälp ska ha fått ett nystartsjobb på en strippklubb.
  • 2016-10-14
    Vi vill anlita de idéburna
    Det är min bestämda ambition att vi ska fortsätta att arbeta tillsammans med civilsamhället. Det svarar Mikael Sjöberg, generaldirektör Arbetsförmedlingen i sitt debattsvar till företrädare för flera idéburna organisationer.
  • 2016-09-29
    Kompetensbristen allvarlig - nyanlända en lösning
    Etableringen av flyktingar är en prövning för samhället — men innebär också en möjlighet. Många kommuner runt om i landet behöver arbetskraft och har därför all anledning att helhjärtat ta sig an etableringsutmaningen och utveckla strategier för att nyanlända ska stanna.